РОЗРОБКА МЕТОДИКИ ПРОВЕДЕННЯ СУДОВИХ ЕКСПЕРТИЗ ЗАЛІЗНИЧНО-ТРАНСПОРТНИХ ПРИГОД НА СОРТУВАЛЬНИХ ГІРКАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15802/tstt2025/340151

Ключові слова:

сортувальна гірка, вагонний уповільнювач, розділення відчепів, гальмівна потужність, розпуск составів, судова експертиза

Анотація

Мета. Метою дослідження є обґрунтування необхідності розробки методики визначення гальмівної потужності уповільнювачів в рамках проведення судових експертиз залізнично-транспортних пригод на сортувальних гірках. Методи. Дослідження виконані на підставі аналізу літературних джерел, присвячених регулюванню швидкості скочування відчепів на гірках з використанням методів теорії безпеки руху поїздів і математичного імітаційного моделювання гіркових процесів. Результати. В реєстрі методик проведення судових експертиз відсутні методики дослідження процесів на сортувальних гірках, тому дослідження спрямоване на обґрунтування розробки методики визначення гальмівної потужності вагонних уповільнювачів та її використання під час проведення судових експертиз залізнично-транспортних пригод на сортувальних гірках є актуальним. Нормативна документація, що регламентує показники технічного стану вагонних уповільнювачів, не встановлює чітких і однозначних критеріїв стосовно їх відключення для ремонту через недостатню гальмівну потужність. Втрата гальмівної потужності через незадовільний технічний стан вагонних уповільнювачів може призводити до реалізації механізму залізнично-транспортної пригоди навіть в умовах, коли фактичні дії операторів гірки відповідають вимогам нормативних документів. Встановлення фактичної гальмівної потужності уповільнювачів можливе шляхом визначення зусиль натискання шин на колеса вагонів. Для визначення зусиль натискання шин уповільнювачів використовується вимірювально-реєстраційна станція на базі тензометричної апаратури ТМА32. Основним засобом вимірювання є тензорезистор КФ5П1-10-200(А12), вмонтований в месдозу, яка кріпиться на металевому вкладиші з імітацією обода колеса вагона. Тиск в пневматичній системі живлення уповільнювача в режимі реального часу фіксується датчиком тиску МД-10ТС, встановленим на місце манометра керуючої станції уповільнювача. Визначення фактичної гальмівної потужності уповільнювачів дозволяє здійснити перевірку достатності гальмівної потужності уповільнювачів на підставі аналізу виконання комплексу умов. Наукова новизна. Обґрунтовано необхідність розробки методики визначення фактичної гальмівної потужності вагонних уповільнювачів в рамках проведення судових експертиз залізнично-транспортних пригод на сортувальних гірках. Практична значимість. Отримані в роботі результати можуть бути використані в якості вихідних даних для розробки та реєстрації методики визначення гальмівної потужності вагонних уповільнювачів, визначення першопричини залізнично-транспортної пригоди та побудови її механізму.

Посилання

Про затвердження Порядку ведення Реєстру методик проведення судових експертиз : Наказ М-ва юстиції України від 02.10.2008 № 1666/5 : станом на 14 лют. 2020 р. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/z0924-08#Text (дата звернення: 14.04.2025).

Аналіз конструкції обхідних колій в сортувальних парках та їх автоматизоване проектування / М. І. Березовий та ін. Транспортні системи та технології перевезення. 2025. №. 29. С. 5–13. https://doi.org/10.15802/tstt2025/325346.

ГБН В.2.3-37472062-1:2012. Споруди транспорту. Сортувальні пристрої залізниць. Норми проектування. Чинні від 2013-01-17. Вид. офіц. Київ : М-во інфраструктури України, 2012. 112 с.

Козаченко Д. М., Гревцов С. В., Клига О. В. Розвиток методів моделювання скочування відчепів із сортувальних гірок. Транспортні системи та технології перевезень. 2023. № 26. С. 4–13. URL: https://doi.org/10.15802/tstt2023/293337.

Гревцов С. Підвищення ефективності процесу розформування составів на сортувальних гірках з немеханізованими парковими гальмовими позиціями: дис. … канд. техн. наук: 05.22.20. Дніпро, 2018. 164 с.

Bobrovskyi V., Kozachenko D., Dorosh A., Demchenko E., Bolvanovska T., Kolesnik A. Probabilistic approach for the determination of cuts permissible braking modes on the sorting humps. Transport Problems. 2016. Vol. 11, Issue 1, Р. 147–155. DOI: 10.20858/tp.2016.11.1.14.

Козаченко Д. М., Болвановська Т. В., Яновський П. О. Оптимізація режимів гальмування відчепів на сортувальних гірках у стохастичних умовах. Вісник НТУ «ХПІ». 2017. № 44 (1266). С. 97–102.

Kozachenko D., Grevtsov S., Titova A. Determination of the optimal cars exit speeds from the retarders on sorting humps. Proceedings of 27th International Scientific Conference Transport Means. 2023. Part II. P. 966-971. DOI: 10.5755/e01.2351-7034.2023.P2.

Controlling the speed of rolling cuts in conditions of reduction of brake power of car retarders / D. M. Kozachenko та ін. Science and Transport Progress. Bulletin of Dnipropetrovsk National University of Railway Transport. 2016. № 3(63). С. 28–40. URL: https://doi.org/10.15802/stp2016/74710.

Жуковицький І. В., Устенко А. Б. Використання методу статистичних рішень для підвищення точності ідентифікації ходового опору відчепів. Транспортні системи та технології перевезень. 2020. № 19. С. 55–59. https://doi.org/10.15802/tstt2020/208696.

Козаченко Д. М., Гревцов С. В., Болвановська Т. В. Дослідження впливу технічного стану гальмових уповільнювачів на переробну спроможність сортувальних гірок. Наука та прогрес транспорту. Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту. 2016. № 4 (64). С. 37–46.

Система MSR32 Автоматизація сортувальних станцій. Siemens Mobility. URL: https://assets.new.siemens.com/siemens/assets/api/uuid:9a9209ef-619c-419f-b038-bbb1edae73b9/siemens-msr32-general-rus.pdf (дата звернення: 20.07.2025).

Moczarski J. Modeling and simulation in the research of automatic wagon shunting control systems. Proceedings of 24th International Scientific Conference Transport Means 2020. 2020. Part 1. P. 81-84.

Raport z badań systemu półautomatycznego sterowania rozrządem typu PSR-1 / Instytut Kolejnictwa; Moczarski J. Warszawa. 2015.

Огар О. М., Таратушка К. В. Дослідження ефективності застосування технології гравітаційно-прицільного гальмування відчепів. Транспортні системи та технології перевезень. 2015. № 9. С. 49–56.

Науковий підхід до зменшення потужності паркової гальмової позиції сортувального пристрою з гравітаційно-прицільним гальмуванням відчепів / O. M. Огар та ін. Збірник наукових праць УкрДУЗТ. 2024. № 208. С. 250–261. URL: https://doi.org/10.18664/1994-7852.208.2024.308812.

Визначення умов застосування технології гравітаційно-прицільного гальмування відчепів / O. M. Огар та ін. Збірник наукових праць УкрДУЗТ. 2021. № 196. С. 161–170. URL: https://doi.org/10.18664/1994-7852.196.2021.242270

Розроблення методу розрахунку швидкості виходу відчепів із паркової гальмової позиції сортувального пристрою з гравітаційно-прицільним їх гальмуванням / O. M. Огар та ін. Інформаційно–керуючі системи на залізничному транспорті. 2025. № 2. С. 16–26. URL: https://doi.org/10.18664/ikszt.v30i2.335318.

Методичні рекомендації операторам сортувальних гірок щодо управління пристроями на механізованих і автоматизованих сортувальних гірках: Наказ Укрзалізниці від 22.02.2013 р. № 042-Ц/од. Київ: ТОВ «Інпрес», 2013. 108 с.

Професійний стандарт. Оператор сортувальної гірки. Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 28.12.2020 № 2764.

Новий вагонний уповільнювач УВСК українського виробництва / Д. М. Козаченко та ін. Залізничний транспорт України. 2010. № 2. С. 34–38.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-29

Як цитувати

БЕРЕЗОВИЙ, М. І., КОЗАЧЕНКО, Д. М., МАЛАШКІН, В. В., & БОЛВАНОВСЬКА, Т. В. (2025). РОЗРОБКА МЕТОДИКИ ПРОВЕДЕННЯ СУДОВИХ ЕКСПЕРТИЗ ЗАЛІЗНИЧНО-ТРАНСПОРТНИХ ПРИГОД НА СОРТУВАЛЬНИХ ГІРКАХ. Транспортні системи та технології перевезень, (30), 45–52. https://doi.org/10.15802/tstt2025/340151

Номер

Розділ

Статті