ДОСЛІДЖЕННЯ ПЕРЕРОБНОЇ СПРОМОЖНОСТІ ЗАЛІЗНИЧНОЇ СТАНЦІЇ, ЩО ОСБЛУГОВУЄ ПІД’ЇЗНІ КОЛІЇ, З ВИКОРИСТАННЯМ МЕТОДІВ ІМІТАЦІЙНОГО МОДЕЛЮВАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15802/tstt2025/340146

Ключові слова:

залізнична станція, під’їзна колія, переробна спроможність, техніко-технологічні параметри, імітаційне моделювання

Анотація

Внаслідок військової агресії російської федерації умови функціонування залізничного транспорту України в теперішній час характеризуються значними коливаннями обсягів перевезень, зміною напрямків вантажопотоків, руйнуванням інфраструктури, перервами в русі поїздів, що поєднується з жорсткою конкуренцією з іншими видами транспорту, зокрема при організації міжнародних перевезень. Під’їзні колії є невід’ємною складовою транспортної системи, що забезпечують безперервність логістичних процесів та ефективну взаємодію між магістральним залізничним транспортом та підприємствами-виробниками, складськими комплексами та іншими вантажовласниками. Колії незагального користування виконують роль основних пунктів формування та погашення більшої частини вантажопотоків українських залізниць, а ефективність їх обслуговування суттєво впливає як на стабільність виробничих процесів підприємств, так і на показники роботи транспортної системи. Для досягнення високого рівня конкурентоспроможності перед українськими залізницями постає завдання не тільки забезпечення стабільних перевезень в умовах військової агресії, а й впровадження клієнтоорієнтованого підходу у взаємодії з вантажовласниками. Одним з аспектів такого транспортного сервісу є забезпечення достатньої переробної спроможності залізничних станцій, що обслуговують колії незагального користування. У цьому зв’язку, завдання визначення раціональних техніко-технологічних параметрів станцій примикання під’їзних колій є актуальним. Метою дослідження є встановлення залежності переробної спроможності станції примикання, що обслуговує під’їзні колії, від її технічних та технологічних параметрів. Методи дослідження. При виконанні досліджень використані методи математичної статистики та імітаційного моделювання. Результати. Аналіз результатів досліджень з проблеми підвищення ефективності взаємодії станції примикання і під’їзних колій показав, що основні розробки вчених спрямовані на поліпшення технологічного процесу. Разом з тим, в дослідженнях приділяється значно менше уваги належності рухомого складу різним власникам, що призводить до надлишку вагонів на мережі. Це викликає нестачу станційних колій для їх відстоювання, скорочення переробної спроможності залізничних станцій, а також збільшення штрафів за порушення договірних умов щодо перевезення вантажів. З метою визначення достатньої переробної спроможності станцій для розрахункових вагонопотоків було розроблено імітаційну модель, яка дозволяє моделювати взаємодію станції примикання і під’їзних колій при різних експлуатаційних умовах з урахуванням стохастичного підходу вагонів. В результаті виконання серії експериментів з моделлю встановлена залежність переробної спроможності залізничної станції від її техніко-технологічних параметрів. Наукова новизна полягає в подальшому розвитку методів оцінки переробної спроможності станції примикання, що обслуговує під’їзні колії, в залежності від її технічних та технологічних параметрів. Практична значимість полягає у використанні результатів дослідження для оцінки експлуатаційної надійності станції примикання, що обслуговує під’їзні колії, з у рахуванням стохастичного характеру надходження вагонів і особливостей виконання місцевої роботи.

Посилання

Мілецька І. М. Дослідження показників вантажної роботи на місцях незагального користування в умовах підприємства Д / І. М. Мілецька // Зб. наук. праць. УкрДАЗТ, – Харків: УкрДАЗТ, 2010. – Вип. 118, – С. 220-225.

Вернигора Р. В. Проблемы функционирования железнодорожных подъезных путей Украины в современных условиях / Р. В. Вернигора // Восточно-Европейский журнал передовых технологий. – 2012. - №4/3 (58). – С. 64-68.

Тарифне керівництво №4 залізниць України. Офіційний сайт АТ «Укрзалізниця». URL: https://www.uz.gov.ua/cargo_transportation/legal_documents/tk4/ (дата звернення: 16.06.2025).

Укрзалізниця впродовж трьох місяців покращила експлуатаційні показники. Офіційний сайт АТ «Укрзалізниця». URL: https://www.uz.gov.ua/press_center/up_to_date_topic/624598/ (дата звернення: 16.06.2025).

Середня швидкість перевезення власного вагону. ЦЕНТР ТРАНСПОРТНОЇ ЛОГІСТИКИ. URL: https://uz-cargo.uz.gov.ua/serednia-shvydkist-perevezennia-vlasnoho-vahonu (дата звернення: 16.06.2025).

Укрзалізниця підвищує середньодобову швидкість вантажних вагонів: зменшення витрат для клієнтів. Офіційний сайт АТ «Укрзалізниця». URL: https://www.uz.gov.ua/press_center/up_to_date_topic/667400/ (дата звернення: 16.06.2025).

Повагонные отправки для частников у УЗ не в приоритете. Проект "Наш вагон" подвел итоги. Центр транспортних стратегій. URL: https://cfts.org.ua/articles/povagonnye_otpravki_dlya_chastnikov_u_uz_ne_v_prioritete_proekt_nash_vagon_podvel_itogi_1547 (дата звернення: 16.06.2025).

Берестов І. В., Шаповал Г. В., Мерзлякова Н. В. Підвищення ефективності взаємодії станції примикання та під’їзних колій. Collected scientific works of Ukrainian State University of Railway Transport. 2015. № 156. URL: https://doi.org/10.18664/1994-7852.156.2015.66336.

Шульдинер Ю. В. Work organization at local railway stations in creation of transport and logistics clusters. Technology audit and production reserves. 2014. Vol. 2, no. 1(16). P. 61. URL: https://doi.org/10.15587/2312-8372.2014.23425.

Шаповал Г. В., Резніченко О. Ю. Вибір оптимальної стратегії взаємодії вантажної станції та під’їзних колій. Collection of scientific works of the Ukrainian State University of Railway Transport. 2014. № 146. URL: https://doi.org/10.18664/1994-7852.146.2014.73743.

Функціональне моделювання роботи залізничних станцій : монография / В. І. Бобровський, Д. М. Козаченко, Р. В. Вернигора, В. В. Малашкін; Дніпропетр. нац. ун-т зал. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Дніпропетровськ, 2015. – 269 с. ISBN 978-966-8471-62-9

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-29

Як цитувати

ДЕМЧЕНКО, Є. Б., МАЛАШКІН, В. В., БЕРДИЧЕВСЬКА, Т. М., ІСКРА, О. Л., & БЕЛЬСЬКА, І. М. (2025). ДОСЛІДЖЕННЯ ПЕРЕРОБНОЇ СПРОМОЖНОСТІ ЗАЛІЗНИЧНОЇ СТАНЦІЇ, ЩО ОСБЛУГОВУЄ ПІД’ЇЗНІ КОЛІЇ, З ВИКОРИСТАННЯМ МЕТОДІВ ІМІТАЦІЙНОГО МОДЕЛЮВАННЯ. Транспортні системи та технології перевезень, (30), 73–78. https://doi.org/10.15802/tstt2025/340146

Номер

Розділ

Статті