МЕТОДИКА ПРОЕКТУВАННЯ ІНТЕРМОДАЛЬНИХ ТЕРМІНАЛІВ В ТРАНСПОРТНИХ СИСТЕМАХ НА ОСНОВІ ОЦІНКИ РИЗИКУ
DOI:
https://doi.org/10.15802/tstt2025/340142Ключові слова:
інтермодальний термінал, транспортна система, інтермодальні транспортні одиниці, перевантажувальні операції, термінальне обслуговування, вантажно-розвантажувальні механізмиАнотація
Задачі, пов’язані з раціональним використанням різних видів транспорту та їхньою взаємодією під час перевантажувальних операцій в інтермодальних терміналах, стають дедалі актуальнішими. Метою проведеного дослідження є аналіз комплексної методики проектування інтермодальних терміналів, яка забезпечує оцінку ефективності запропонованих проектних рішень. В статті надана загальна характеристика унімодальних, бімодальних, інтермодальних та мультимодальних видів перевезення, наведено їхні відмінності; досліджується особливості функціонування інтермодальних терміналів, їх значення для виконання логістичних завдань та вплив на об’єднання різних видів транспорту у процесі вантажоперевезень. У даній роботі наведено окремі категорії витрат, пов’язаних із управлінням терміналом, його адміністративними функціями та наданням різноманітних послуг. Проте для прийняття обґрунтованого рішення щодо будівництва терміналу необхідно врахувати значно ширший перелік витрат, які не були детально розглянуті в цьому дослідженні. Запропонована методика створення інтермодальних терміналів у транспортних системах дає змогу оцінювати проектні рішення, враховуючи особливості транспортних одиниць, що обробляються. Дослідження побудовані на аналізі порядку електронної взаємодії між морськими портами та залізницею в процесі інтермодального перевезення вантажів. В якості наукової новизни представлено новий підхід до розробки комплексної методики проектування інтермодальних терміналів, яка охоплює проектування як технологічних процесів, так і інфраструктурних об’єктів на основі ризиків. Результати. Одним із ключових аспектів стабільного розвитку транспортної системи є прогнозування попиту на перевезення. Існує багато підходів до планування перевезень. Обчислювальна ефективність, необхідна для вибору маршруту, різко знижується зі збільшенням кількості видів транспорту та терміналів. Складські та вантажно-розвантажувальні зони в інтермодальному терміналі виконують подвійну роль, забезпечуючи як зберігання, так і сортування інтермодальних транспортних одиниць. Проектування інтермодальних терміналів на основі оцінки ризику є комплексною задачею, яка поєднує технічні та економічні аспекти. Практична значимість. Отримані результати можуть бути використані при транспортно-експедиторському обслуговуванні інтермодальних вантажних перевезень, що дозволяє використовувати її в інтелектуальних системах для підтримки оптимального прийняття рішень оперативним персоналом. Методика забезпечує ефективне управління транспортними процесами в умовах невизначеності та ризиків у комп’ютерній мережі інформаційного середовища АСУ ВП УЗ-Є, інтегруючись у комплекс завдань на автоматизованих робочих місцях вантажних інтермодальних терміналів.
Посилання
Implementation of multimodal transport rules. URL: http://unctad.org/en/docs/posdtetlbd2.en.pdf.
Гринів Н. Т., Гагарін С. В., Данилович Т. Б. Логістичні процедури транспортних технологій. Видавництво НУ «Львівська політехніка». 2007. С. 194–198.
Котенко А. М., Шапатіна О. О. Удосконалення технології комбінованих перевезень вантажів. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2013. № 42. С. 45.
Котенко А. М., Крашенінін О. С., Шапатіна О. О. Вибір кількості типів технічних залізничних засобів для інтермодальних перевезень. Збірник наукових праць Державного університету інфраструктури та технологій. Серія «Транспортні системи і технології». 2014. № 24. С. 202–207.
Macharis С., Bontekoning Y. Opportunities for OR in Intermodal Freight Transport Research: a Review. European Journal of Operational Research. 2019. No. 153. P. 400–146.
Крашенінін О. С., Шапатіна О. О. Визначення ефективності перевезень різними транспортними засобами. Інформаційно керуючі системи на залізничному транспорті. 2021. № 2. С. 3–8.
Qu L., Chen Y. A Hybrid MCDM Method for Route Selection of Multimodal Transportation Network. Proceedings of the 5th international symposium on Neural Networks. 2018. P. 374–383.
Solving Multi-modal and Uni-modal Transportation Problems through TIMIPlan / J. García et al. IFAC Proceedings. 2012. Vol. 45, no. 24. P. 203–208.
Solving Multi-modal and Uni-modal Transportation Problems through TIMIPlan / J. García et al. IFAC Proceedings. 2012. Vol. 45, no. 24. P. 203–208.
Sun Y., Lang M., Wang D. Optimization Models and Solution Algorithms for Freight Routing Planning Problem in the Multi–Modal Transportation Networks. The Open Civil Engineering Journal. 2015. No. 9. P. 714–723.
Pyza D., Jachimowski R. Designing of transshipment terminals in the aspect of selected intermodal transport systems. MATEC Web of Conferences. 2019. P. 1–7.
Burdzik R., Cieśla M., Sładkowski A. Cargo Loading and Unloading Efficiency Analysis in Multimodal Transport. Traffic&Transportation. 2014. Vol. 26, no. 4. P. 323–331.
Lebedeva O., Kripak M., Gozbenko V. Increasing effectiveness of the transportation network by using the automation of a Voronoi diagram. Transportation Research Procedia. 2018. P. 427–433.
Sonmez R., Ontepeli B. Predesign cost estimation of urban railway projects with parametric modelling. Journal of Civil Engineering and Management. 2009. Vol. 5, no. 4. P. 405–409.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
a. Автори зберігають за собою авторські права на роботу і передають журналу право першої публікації разом з роботою, одночасно ліцензуючи її на умовах Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим поширювати дану роботу з обов'язковим зазначенням авторства і посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
b. Автори зберігають право укладати окремі, додаткові контрактні угоди на неексклюзивне поширення версії роботи, опублікованої цим журналом (наприклад, розмістити її в університетському репозітарії або опублікувати її в книзі), з посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
c. Авторам дозволяється розміщувати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в університетському репозітарії або на їх персональному веб-сайті) до і під час процесу розгляду її даними журналом, так як це може привести до продуктивного обговорення, а також до більшої кількості посилань на дану опубліковану роботу (Див. The The Effect of Open Access).