АНАЛІЗ ЕФЕКТИВНОСТІ ІСНУЮЧИХ ТРАНСПОРТНО-ТЕХНІЧНИХ ЛІНІЙ ТРАНСПОРТУВАННЯ ЗЕРНОВИХ З УКРАЇНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15802/tstt2025/340140

Ключові слова:

перевезення зернових, мультимодальні та інтермодальні перевезення, логістика, структура вантажопотоку, ефективність глобальних ланцюгів постачання

Анотація

Мета. Через широкомасштабну агресію українській транспортні системі складно забезпечити стабільний експорт сільськогосподарської продукції, особливо зернових, бобових та продуктів їх перемелу. Важливим залишається пошук безпечних та ефективних шляхів постачання продукції аграрного сектору з України та в подальший глобальний ланцюг поставок. У результаті аналізу встановлено, що більшість зернових у експортному сполученні прямує через морські торговельні порти. Водночас нестабільне функціонування залізничної інфраструктури зумовлює необхідність використання автомобільного транспорту, що знижує загальну ефективність транспортної системи України. Доведено, що найбільш раціональним способом масових перевезень є мультимодальний або інтермодальний ланцюг постачання, який поєднує автомобільний транспорт (дистрибуція та акумуляція вантажів), залізничний транспорт (доставка до портових терміналів) та морський транспорт (вивезення продукції на глобальні ринки). Відповідно, метою статті є аналіз ефективності транспортно-технічних ліній транспортування зернових з України. Методи. Методи експертної оцінки, агентне моделювання, теорія ймовірності та методи математичної статистики. Результати. Проведене дослідження показало, що найбільш раціональним способом доставки визначених обсягів зернових вантажів у рамках глобальних ланцюгів постачання є мультимодальний або інтермодальний транспортно-технологічний маршрут, який включає автомобільний, залізничний та морський транспорт із визначеними межами відповідальності. В залежності від місця зародження маршруту з’являється можливість встановити логічну послідовність та ефективну відстань використання цих видів транспорту. Наукова новизна. Проведено дослідження роботи взаємно залежних видів транспорту, що входять у транспортно-технологічний ланцюг перевезення зернових та визначено місця зародження основних вантажопотоків. Встановлено сфери використання різних видів транспорту, які входять у транспортно-технологічний ланцюг. Практична значимість. Одержані результати дозволяють підвищити ефективність експорту зернових вантажів в Україні та подальшого їх просування по глобальних ланцюгах постачання. Розподіл ефективних сфер використання всередині транспортно-технологічного маршруту дозволяє зменшити собівартість транспортування, високу надійність доставки та значну провізну спроможність у глобальних ланцюгах постачання.

Посилання

Revealing the causes of delays at transit points along an intermodal grain supply chain / Y. Khomenko et al. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. 2025. Vol. 4, no. 3 (136). P. 40–50. URL: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.338166.

«USDA.» Accessed: Sep. 21, 2025. [Online]. Available: https://www.usda.gov/

«Служба новин. Названо ТОП-10 найбільших імпортерів українського зерна за 2021 рік.» Latifundist.com. URL: https://latifundist.com/novosti/58224-nazvano-top-10-najbilshih-importeriv-ukrayinskogo-zerna-za-minulij-rik.

ННЦ Інститут аграрної економіки - 2021 року Китай посилив свої позиції лідера топ-10 імпортерів українського збіжжя – Богдан Духницький. ННЦ Інститут аграрної економіки - Головна. URL: http://www.iae.org.ua/presscentre/archnews/3319-2021-roku-kytay-posylyv-svoyi-pozytsiyi-lidera-top-10-importeriv-ukrayinskoho-zbizhzhya-bohdan-dukhnytskyy.html.

«Експорт з України зернових, зернобобових та борошна | Міністерство аграрної політики та продовольства України». Accessed: Sep. 21, 2025. [Online]. Available: https://minagro.gov.ua/napryamki/eksport-do-krain-ies/eksport-z-ukrayini-zernovih-zernobobovih-ta-boroshna

V. Matsiuk, V. Opalko, L. Savchenko, O. Zagurskiy, and N. Matsiuk, “Optimisation of transport and technological system parameters of an agricultural enterprise in conditions of partial uncertainty,” Naukovij žurnal «Tehnìka ta energetika», vol. 14, no. 3, pp. 61–71, Jul. 2023, doi: 10.31548/machinery/3.2023.61.

Y. Khomenko, V. Matsiuk, A. Okorokov, and O. Gorobchenko, “Development of a simulation model of grain delivery in global supply chains,” Naukovì dopovìdì Nacìonalʹnogo unìversitetu bìoresursiv ì prirodokoristuvannâ Ukraïni, vol. 20, no. 5, pp. 21–35, Oct. 2024, doi: 10.31548/DOPOVIDI/5.2024.21.

Y. Khomenko, V. Matsiuk, A. Okorokov, and O. Gorobchenko, “Development of a simulation model of grain delivery in global supply chains,” Naukovì dopovìdì Nacìonalʹnogo unìversitetu bìoresursiv ì prirodokoristuvannâ Ukraïni, vol. 20, no. 5, pp. 21–35, Oct. 2024, doi: 10.31548/DOPOVIDI/5.2024.21.

FAO. 2023. The State of Food and Agriculture 2023. Revealing the true cost of food to transform agrifood systems. Rome. 150 р. doi:10.4060/cc7724en

USDA Foreign Agricultural Service. URL: https://www.fas.usda.gov/ (дата звернення: 18.06.2025).

World Bank Group - International Development, Poverty and Sustainability. World Bank Group - International Development, Poverty and Sustainability. URL: https://www.worldbank.org/ext/en/home (дата звернення: 18.06.2025).

The cascade influence of grain trade shocks on countries in the context of the Russia-Ukraine conflict / L. Liu et al. Humanities and Social Sciences Communications. 2023. Vol. 10, no. 1. URL: https://doi.org/10.1057/s41599-023-01944-z.

Bazhal M., Koutchma T. Ukraine as a food and grain hub: Impact of science and technology development on food security in the world. Frontiers in Food Science and Technology. 2022. Vol. 2. URL: https://doi.org/10.3389/frfst.2022.1040396.

Mottaleb K. A., Kruseman G., Snapp S. Potential impacts of Ukraine-Russia armed conflict on global wheat food security: A quantitative exploration. Global Food Security. 2022. Vol. 35. P. 100659. URL: https://doi.org/10.1016/j.gfs.2022.100659.

Перспективи експортних перевезень зернових в контейнерах / Р. В. Вернигора та ін. Транспортні системи та технології перевезень. 2018. No. 16. P. 22. URL: https://doi.org/10.15802/tstt2018/164056.

Топалов Р. Цифрова трансформація логістичних систем: сутнісна характеристика та особливості. Економіка та суспільство. 2024. № 70. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-58.

Matsiuk, V., Yanovska, V., Matviienko, H., Parfentieva, O., & Ilchenko, N. (2024). Development of a method for estimating the carbon footprint when transporting grain by road. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 1415(1), 012033. https://doi.org/10.1088/1755-1315/1415/1/012033

Matsiuk, V., Yanovska, V., Hurochkina, V., Ilchenko, N., & Tvoronovych, V. (2024). Prediction of CO2 emissions during multimodal grain transportation. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 1415(1), 012036. https://doi.org/10.1088/1755-1315/1415/1/012036.

«Про морські порти України | від 17.05.2012 № 4709-VI.» Accessed: Sep. 19, 2025. [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4709-17#Text

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-29

Як цитувати

ХОМЕНКО, Ю. Л. (2025). АНАЛІЗ ЕФЕКТИВНОСТІ ІСНУЮЧИХ ТРАНСПОРТНО-ТЕХНІЧНИХ ЛІНІЙ ТРАНСПОРТУВАННЯ ЗЕРНОВИХ З УКРАЇНИ. Транспортні системи та технології перевезень, (30), 79–87. https://doi.org/10.15802/tstt2025/340140

Номер

Розділ

Статті