ОЦІНКА НЕРІВНОМІРНОСТІ ПЕРЕВЕЗЕНЬ ЗЕРНОВИХ ВАНТАЖІВ ЗАЛІЗНИЧНИМ ТРАНСПОРТОМ В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15802/tstt2025/340139

Ключові слова:

залізничний транспорт, вантажні перевезення, зернові вантажі, прогнозування, нерівномірність перевезень

Анотація

Мета. Метою цієї статті є удосконалення методів прогнозування річних та місячних обсягів перевезень зернових вантажів залізничним транспортом. Методика. Дослідження у цій роботі виконані на підставі використання методів аналізу часових рядів та методів кореляційного аналізу. Результати. Виробництво зерна має широкий мультиплікативний ефект на інші галузі економіки, особливо на транспортний сектор У зв’язку з цим дослідження особливостей зернових вантажопотоків є актуальною задачею для транспортної галузі України. Для планування задач розвитку інфраструктури та маневрових засобів залізничних станцій та під’їзних колій, що обслуговують елеватори, розвитку парку вагонів та контейнерів для перевезення зерна, розробки технологій перевезення зерна, формування вартості послуг на перевезення зерна необхідно використовувати дані довгострокових, середньострокових та короткострокових планів виробництва та експорту зерна. Залізничний транспорт є основним перевізником експортного зерна в Україні. Через це обсяги залізничних перевезень зернових вантажів мають тісний кореляційний зв’язок з обсягами експорту зерна. Однак, неспроможність освоїти зростаючі обсяги перевезень зернових призводить до розвитку конкуруючого автомобільного транспорту і, як наслідок, падіння частки залізничного транспорту в перевезеннях. У зв’язку з цим запропонована модель прогнозу обсягів перевезення зерна залізничним транспортом на основі прогнозу обсягів експорту зернових та провізної спроможності залізничної транспортної системи. Експортний потік зернових вантажів є неоднорідним за своєю структурою. При цьому, експорт різних видів зерна має відмінності у розподілі обсягів по місяцях. Встановлено, що між залишковою дисперсією коефіцієнта місячної нерівномірності та частками різних видів зернових культур існує кореляційна залежність. Зважаючи на це встановлення коефіцієнтів нерівномірності перевезень різних зернових культур та наявність прогнозу величини їх експорту дозволить підвищити точність прогнозу перевезень зернових вантажів протягом окремих місяців. Наукова новизна. Наукова новизна роботи полягає у тому, що в ній удосконалено метод прогнозування обсягів перевезень зернових вантажів залізничним транспортом на основі прогнозних обсягів експорту зерна. На відміну від існуючих, запропонована методика враховує обмеження провізної спроможність залізничної транспортної системи та конкуренцію за вантажопотоки між залізничним та автомобільним транспортом. Також в роботі вперше встановлено залежність залишкової дисперсії коефіцієнту місячної нерівномірності від співвідношення різних видів зернових вантажів у загальному експорті зерна. Практична значимість Практична значимість результатів полягає в тому, що вони дозволяють підвищити якість прогнозування перевезень зернових вантажів при плануванні роботи залізничного рухомого складу та при тарифікації транспортних послуг.

Посилання

Болвановська Т. В., Боричева С. В., Германюк Ю. М. Дослідження динаміки зміни обсягів перевезення вантажів залізничним та морським транспортом у міжнародному сполученні. Транспортні системи та технології перевезень. 2019. № 18. С. 16–22. – DOI: 10.15802/tstt2019/182577

Грицюк П. М., Гаврилюк М. С., Джоші О. І. Ідентифікація закону розподілу трендових залишків врожайності як інструмент моделювання ризиків зерновиробництва. Штучний інтелект. 2025. № 30(2). С. 72–83. – DOI: 10.15407/jai2025.02.072

Дорофєєв О. В. Напрями нарощення експортного потенціалу підприємств зернової галузі України. Український журнал прикладної економіки. 2020. Т. 5, № 2. С. 197–205. – DOI: 10.36887/2415-8453-2020-2-24

Розвиток ринку зерна в Україні та його стабілізація / М. М. Ільчук та ін. Економіка АПК. 2019. № 4(26). С. 29–38. – DOI: 10.32317/2221-1055.201904029

Кобилюх О. Я. Вантажні перевезення залізничним транспортом: проблеми та перспективи розвитку в Україні. Академічні візії. 2023. № 25. С. 1–11. – DOI: 10.5281/zenodo.10471804

Козаченко Д. М., Горбова О. В. Визначення розрахункових обсягів роботи залізничних станцій за умов зміни структури вагонопотоків. Транспортні системи та технології перевезень. 2015. № 10. С. 50–56. – DOI: 10.15802/tstt2015/57067

Наказ № 757/101 від 23.10.2007 Про затвердження комплексної галузевої програми "Розвиток зерновиробництва в Україні до 2015 року" | Аналітично-правова система ZAKONONLINE. URL: https://zakononline.com.ua/documents/show/24570___24570 (дата звернення: 01.05.2025)

Прогнозування обсягів виробництва сільськогосподарської продукції за допомогою методів інтелектуального аналізу даних / С. М. Концеба та ін. Системні дослідження та інформаційні технології : міжнародний науково-технічний журнал. 2021. № 1. С. 87–97. – DOI: 10.20535/SRIT.2308-8893.2021.1.07

Лотиш О. Роль України на світовому ринку зерна: виклики і загрози. Економіка та суспільство. 2022. № 45. – DOI: 10.32782/2524-0072/2022-45-56

Материнська О. А. Виробництво та експорт зерна в Україні. Економіка АПК. 2013. № 10. С. 49–53.

Мямлін С. В., Козаченко Д. М., Вернигора Р. В. Проблеми та перспективи перевезень зернових вантажів залізничним транспортом в Україні. Залізничний транспорт України. 2013. № 2(99). С. 32–34.

Наказ № 271 від 28.07.2004 Про затвердження Програми "Зерно України 2005-2010" та організаційні заходи по проведенню збирання зернових культур, формування та функціонування зернового ринку урожаю 2004 року | Аналітично-правова система ZAKONONLINE. URL: https://zakononline.com.ua/documents/show/72248___72248 (дата звернення: 01.05.2025).

Сас І., Висоцька О., Литовченко В. Аналітичний огляд ринку зернових культур в умовах війни: дилеми експортних перевезень залізничним транспортом України. Академічні візії. 2022. № 13. – DOI: 10.5281/zenodo.7331107

Ткачук О., Некрасенко Л. Актуальні проблеми зернової логістики в Україні. Економіка та управління. Збірник наукових праць Державного університету інфраструктури та технологій. 2024. № 56. С. 59–66. – DOI: 10.32703/2664-2964-2024-56-59-66

Шелехань Г. І., Сузак Р. О. Аналіз експортних вантажних перевезень України у залізнично-морському сполученні. Комунальне господарство міст. Серія : Технічні науки та архітектура. 2021. Т. 3, № 163. С. 199–205. – DOI: 10.33042/2522-1809-2021-3-163-199-205

Basit J., Arshad H., Bibi A. Optimizing Crop Yield Forecasts Using Quantum Machine Learning Techniques with High-Dimensional Soil and Weather Data. Journal of Computers and Intelligent Systems. 2025. No. 3(1). P. 1–15.

Linear Regression Approach to Predict Crop Yield / R. Murugan et al. Asian Journal of Computer Science and Technology. 2020. Vol. 9, no. 1. P. 40–44. – DOI: 10.51983/ajcst-2020.9.1.2152.

Vasylieva N., Pugach A. Economic assessment of technical maintenance in grain production of Ukrainian agriculture. Bulgarian Journal of Agricultural Science. 2017. No. 23(2). P. 198–203.

Research of unit train loading technologies at the sidings of grain elevators with their shunting locomotives / R. Vernyhora et al. Transport technologies. 2024. Vol. 2024, no. 1. P. 72–83 – DOI: 10.23939/tt2024.01.072

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-29

Як цитувати

СУСЛОВ, А. В., & ЗАГАЙКЕВИЧ, К. І. (2025). ОЦІНКА НЕРІВНОМІРНОСТІ ПЕРЕВЕЗЕНЬ ЗЕРНОВИХ ВАНТАЖІВ ЗАЛІЗНИЧНИМ ТРАНСПОРТОМ В УКРАЇНІ. Транспортні системи та технології перевезень, (30), 66–72. https://doi.org/10.15802/tstt2025/340139

Номер

Розділ

Статті