МОДЕЛЮВАННЯ ПОТЕНЦІЙНИХ ПОТОКІВ КОНТЕЙНЕРІВ ТЕРИТОРІЄЮ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.15802/tstt2025/340138Ключові слова:
мультимодальні перевезення, контейнерні перевезення, гравітаційна модель, кореспонденція вантажопотоків, оптимізаційна задача лінійного програмуванняАнотація
Мета. Контейнерні транспортно-логістичні лінії у глобальних ланцюгах постачання є результатом інтеграції морського та наземного транспорту. Це твердження набуває особливої актуальності для України. Наша країна має прямий вихід до Чорного моря, яке є частиною системи сполучення зі Світовим океаном. Унікальне геополітичне положення України, розташованої на перетині ключових наземних шляхів Євразійського континенту та з доступом до Світового океану, створює сприятливі умови для розвитку великих контейнерних хабів. Це, в свою чергу, відкриває значні перспективи для залучення суттєвої частки глобальних контейнерних потоків між країнами Азії та Європи. Метою даного дослідження є розробка гравітаційних моделей для аналізу та прогнозування потенційних контейнерних потоків через територію України. Методи. В процесі дослідження використано метод гравітаційного моделювання, який вважається одним із найпростіших способів прогнозування. Хоча цей метод поступається в точності альтернативним підходам, але він залишається ефективним за умов обмежених дослідницьких ресурсів і допустимості певних похибок. У таких випадках гравітаційні моделі часто використовуються як основний інструмент аналізу. Зважаючи на складність і обмежену доступність інформації, характерну для оцінки глобальних ланцюгів постачання, застосування гравітаційного підходу для прогнозування потенційних контейнерних потоків через територію України видається доцільним. Результати. За допомогою розробленої гравітаційної моделі визначено потенційні потоки контейнерів між основними економічними регіонами світу. Модель є оптимізаційною задачею лінійного програмування, де критерієм оптимальності виступає мінімізація дисперсії відхилень між розрахунковими та статистичними даними обсягів відправлень і прибуття контейнерів. Моделювання показало, що потенційно територією України може проходити: 1) у напрямку Східної Азії до країн Єврозони – до 112,9 млн TEU на рік; 2) у зворотному напрямку, з країн Єврозони до Східної Азії – до 99,9 млн TEU на рік. Наукова новизна. Вперше застосовано оптимізаційну гравітаційну модель для прогнозування потенційних контейнерних потоків через територію України в умовах обмеженої доступності інформації та ресурсів. Практична значимість. Розроблені математичні моделі дозволяють на практиці на основі відкритих даних сформувати потенційні потоки контейнерів для будь-якого регіону планети.
Посилання
Myronenko V., Matsiuk V. Rational distribution of the high-speed railway capacity between trains of various categories. Transport Economics and Logistics. 2018. Vol. 76. P. 95–100. URL: https://doi.org/10.26881/etil.2018.76.07
Matsiuk V., Vasilova H. Rational areas of combined transport technologies application for container delivery on the Caspian-Black sea route of the new Silk Road. Transport Economics and Logistics. 2018. Vol. 76. P. 115–121. URL: https://doi.org/10.26881/etil.2018.76.10
Matsiuk V., Yurchenko O. Mathematical model for assessing the reliability of cargo delivery on the Caspian-Black sea route of the new Silk Road. Transport Economics and Logistics. 2018. Vol. 76. P. 107–114. URL: https://doi.org/10.26881/etil.2018.76.09
Мацюк В.І., Мироненко В.К., Кацман М.Д., Технологічна надійність залізничних транспортних систем: монографія. Київ: ТПК «Орхідея», 2021. 380 с.
Yaruta A. M. Current problems and prospects of the development of container freight transportation in world ports: technological aspect. Scientific notes of Taurida National V.I. Vernadsky University. Series: Technical Sciences. 2022. No. 6. P. 264–272. URL: https://doi.org/10.32782/2663-5941/2022.6/43
Rodrik D. How to Smooth US-China Economic Relations for the Benefit of the Global Economy: A Light Model of Global Economic Governance. Journal of Government and Economics. 2024. P. 100097. URL: https://doi.org/10.1016/j.jge.2024.100097
Контейнерные перевозки Размер Рынка | Mordor Intelligence. Market Research Company - Mordor Intelligence™. URL: https://www.mordorintelligence.com/ru/industry-reports/global-container-shipping-market
Ломотько Д. В., Нестеренко О. О. Удосконалення транспортно-експедиторської роботи з контейнерними вантажами. Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті. 2024. Т. 29, № 1. С. 3–13. URL: https://doi.org/10.18664/ikszt.v29i1.300874
Multimodal transportation as a basic segment of the transit potential of Ukraine / Р. В. Вернигора et al. Transport systems and transportation technologies. 2017. No. 14. P. 20–29. URL: https://doi.org/10.15802/tstt2017/123148
Мультимодальні та інтермодальні перевезення: теорія та практика державного регулювання: монографія / С.В. Ільченко та ін. Одеса: НАН України, 2020. 284 с.
Stochastic modeling of parallel process flows in intra-logistics systems: Applications in container terminals and compact storage systems / G. L. Kumawat et al. European Journal of Operational Research. 2021. Vol. 290, no. 1. P. 159–176. URL: https://doi.org/10.1016/j.ejor.2020.08.006
Large-scale simulation of traffic flow using Markov model / R. Besenczi et al. PLOS ONE. 2021. Vol. 16, no. 2. P. e0246062. URL: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0246062
Lu J., Osorio C. On the approximation of queuelength distributions in large-scale urban networks. arXiv, 2021. URL: https://doi.org/10.48550/arXiv.2104.07129
Прохоров В. М. Застосування теорії точкових процесів для моделювання транспортних потоків в залізничних системах. Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті. 2025. Т. 30, № 1. С. 14–21. URL: https://doi.org/10.18664/ikszt.v30i1.326782
Jabari S. E., Liu H. X. A stochastic model of traffic flow: Theoretical foundations. Transportation Research Part B: Methodological. 2012. Vol. 46, no. 1. P. 156–174. URL: https://doi.org/10.1016/j.trb.2011.09.006
Estimating intercity heavy truck mobility flows using the deep gravity framework / Y. Yang et al. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review. 2023. Vol. 179. P. 103320. URL: https://doi.org/10.1016/j.tre.2023.103320
Alexander D. W., Merkert R. Applications of gravity models to evaluate and forecast US international air freight markets post-GFC. Transport Policy. 2020. URL: https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2020.04.004
World Development Indicators | Data Catalog. Data Catalog. URL: https://datacatalog.worldbank.org/search/dataset/0037712
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
a. Автори зберігають за собою авторські права на роботу і передають журналу право першої публікації разом з роботою, одночасно ліцензуючи її на умовах Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим поширювати дану роботу з обов'язковим зазначенням авторства і посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
b. Автори зберігають право укладати окремі, додаткові контрактні угоди на неексклюзивне поширення версії роботи, опублікованої цим журналом (наприклад, розмістити її в університетському репозітарії або опублікувати її в книзі), з посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
c. Авторам дозволяється розміщувати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в університетському репозітарії або на їх персональному веб-сайті) до і під час процесу розгляду її даними журналом, так як це може привести до продуктивного обговорення, а також до більшої кількості посилань на дану опубліковану роботу (Див. The The Effect of Open Access).