ДОСЛІДЖЕННЯ РЕЖИМІВ КЕРУВАННЯ ШЛЯХОВОЇ СТРУКТУРИ НАТУРНОЇ МОДЕЛІ МАГНІТОЛЕВІТАЦІЙНОГО ТРАНСПОРТУ
DOI:
https://doi.org/10.15802/tstt2025/340121Ключові слова:
магнітолевітаційний транспорт, натурне моделювання, індуктивність котушок, перехідні процеси, позиціонування, модульна система, координація руху, енергозбереження, натурний стендАнотація
Мета. Метою дослідження є розробка та експериментальна перевірка характеристик шляхових котушок та працездатності системи позиціонування натурної моделі магнітолевітаційного (маглев) транспорту з модульною шляховою структурою. Така система відтворює основні елементи високошвидкісного маглеву, зокрема рухома платформа (екіпаж) з постійними магнітами та шляхові модулі з індуктивними котушками, на які надходить керуючий імпульс. Методи. Було застосовано комплексний підхід, що включає теоретичний аналіз та систематизацію сучасного стану магнітолевітаційного транспорту, розробку експериментального стенду з урахуванням натурного моделювання, використання програмно-апаратних комплексів на базі Arduino для роботи з системою позиціонування, проведення експериментальних вимірювань індуктивності котушок та їх характеристик, проведення досліджень режиму холостого ходу натурної моделі, а також розробку і тестування адаптивних систем керування та алгоритмів координації руху екіпажу. Результати. Створено та апробовано натурний стенд з модульною структурою, отримано експериментальні дані про індуктивність шляхової котушки, розроблено систему секційного позиціонування екіпажу за допомогою датчиків Холла та енкодера, впроваджено принципи застосування адаптивних систем контролю керування рухом та створені передумови для розробки алгоритмів послідовної координації роботи секцій шляхової структури. Виконано дослідження перехідних процесів і принципів роботи тягових модулів. Наукова новизна. Вперше систематизовано дані про роботу шляхових котушок при різній частоті сигналу в натурній моделі такої конфігурації, що матиме вплив для подальших розрахунків та досліджень дослідних моделей магнітолевітаційного транспорту. Практична значимість. Було створено натурну модель магнітолевітаційного транспорту з модульною структурою, яка дозволяє досліджувати електромагнітну взаємодію в умовах, наближених до реальних. Особливістю натурної моделі є впровадження секційної системи позиціонування екіпажу на основі енкодера та датчика Холла з реакційним принципом подачі керуючих імпульсів. Отримані результати можуть в подальшому використовуватись для вдосконалення систем керування магнітолевітаційним транспортом, забезпечення секційної та модульної точності позиціонування. Запропоновані підходи можуть бути використані для побудови та розвитку натурних моделей.
Посилання
Determination of the inductiveness of a physical model of track coils for high-speed transport / O. Holota та ін. Technology audit and production reserves. 2025. Т. 3, № 1(83). С. 52–57. URL: https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.331995.
Investigation of Processes in the Traction Capacitor Circuit of the Model of High-Speed Magnetolevitation Transport / O. O. Holota та ін. Science and Transport Progress. 2024. № 1(105). С. 30–41. URL: https://doi.org/10.15802/stp2024/301521.
-mode traction-levitation module of a promising magnetic-levitation transport system / S. Plaksin та ін. Electromechanical and energy saving systems. 2022. Т. 58, № 2. С. 56–65. URL: https://doi.org/10.30929/2072-2052.2022.2.58.49-53.
Talukdar R. P., Talukdar S. Dynamic Analysis of High-Speed MAGLEV Vehicle–Guideway System: An Approach in Block Diagram Environment. Urban Rail Transit. 2016. Vol. 2, no. 2. P. 71–84. URL: https://doi.org/10.1007/s40864-016-0039-8.
Mirafzal B., Skibinski G. L., Tallam R. M. Determination of Parameters in the Universal Induction Motor Model. IEEE Transactions on Industry Applications. 2009. Vol. 45, no. 1. P. 142–151. URL: https://doi.org/10.1109/tia.2008.2009481.
Calculation and Experimental Determination of Inductance Parameters of Brushless Double Fed Machine for Magnetic Barrier Rotor / X. Wang et al. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. 2019. Vol. 252. P. 032213. URL: https://doi.org/10.1088/1755-1315/252/3/032213.
Wang H., Zhong X., Shen G. Analysis and experimental study on the MAGLEV vehicle-guideway interaction based on the full-state feedback theory. Journal of Vibration and Control. 2013. Vol. 21, no. 2. P. 408–416. URL: https://doi.org/10.1177/1077546313488431.
Real Time Implementation of Series Expansion Based Digital Controller for Magnetic Levitation System / A. Pati et al. Intelligent Control and Automation. 2016. Vol. 07, no. 04. P. 110–128. URL: https://doi.org/10.4236/ica.2016.74011.
A High Precision Position Sensor Design and Its Signal Processing Algorithm for a Maglev Train / S. Xue et al. Sensors. 2012. Vol. 12, no. 5. P. 5225–5245. URL: https://doi.org/10.3390/s120505225.
Paredes F., Herrojo C., Martín F. Position Sensors for Industrial Applications Based on Electromagnetic Encoders. Sensors. 2021. Vol. 21, no. 8. P. 2738. URL: https://doi.org/10.3390/s21082738.
Liu C., Cheng S., Li K. Position and Speed Measuring Method of Maglev Train Based on Federal Kalman Filter and Information Fusion. Journal of Physics: Conference Series. 2020. Vol. 1621. P. 012067. URL: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1621/1/012067.
Fazal I., Rama Rao K. S., Noh Karsiti M. Modeling and Simulation of a Moving-Coil Linear Generator. Applied Mechanics and Materials. 2011. Vol. 110-116. P. 2458–2463. URL: https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/amm.110-116.2458.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
a. Автори зберігають за собою авторські права на роботу і передають журналу право першої публікації разом з роботою, одночасно ліцензуючи її на умовах Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим поширювати дану роботу з обов'язковим зазначенням авторства і посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
b. Автори зберігають право укладати окремі, додаткові контрактні угоди на неексклюзивне поширення версії роботи, опублікованої цим журналом (наприклад, розмістити її в університетському репозітарії або опублікувати її в книзі), з посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
c. Авторам дозволяється розміщувати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в університетському репозітарії або на їх персональному веб-сайті) до і під час процесу розгляду її даними журналом, так як це може привести до продуктивного обговорення, а також до більшої кількості посилань на дану опубліковану роботу (Див. The The Effect of Open Access).