АНАЛІЗ ВПЛИВУ МЕТОДІВ РОЗПОДІЛУ ВАГОНОПОТОКІВ НА ЗАЛІЗНИЧНИХ МЕРЕЖАХ НА ВЕЛИЧИНУ ТАРИФНИХ ВІДСТАНЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.15802/tstt2025/340120Ключові слова:
залізничний транспорт, перевезення вантажів, пропускна спроможність, вагонопотік, оптимізаціяАнотація
Мета. Метою цієї статті є дослідження впливу порядку розподілу пропускної спроможності інфраструктури залізничного транспорту на вартість послуг доступу до неї для перевізників. Методика. Дослідження у цій роботі виконані на основі методів дослідження операцій. Результати. У сучасних умовах залізничний транспорт України стикається з проблемою перевантаження окремих ділянок, особливо на шляху до морських портів та західних прикордонних переходів. Перебування ринку залізничних перевезень у монопольному стані теоретично забезпечує можливість мінімізації середньої відстані та собівартості перевезень на мережі з обмеженням пропускної спроможності. В той же час в Україні склалася ситуація, коли державна монополія самостійно обирає маршрути перевезень вантажів залізничним транспортом, що призводить до надання різним клієнтам послуг, що суттєво відрізняються за вартістю. Реформування ринку залізничних перевезень призведе до утворення перевізників, незалежних від менеджера інфраструктури. При цьому перевізники будуть зацікавленими у зменшенні відстаней перевезень та відповідних витрат на послуги інфраструктури. В роботі розглянуті два підходи до забезпечення рівних умов доступу до перевантажених ділянок: розподіл пропускної спроможності пропорційно між перевізниками та пропорційно до обсягів перевезень. Встановлено, що розподіл пропускної спроможності пропорційно між перевізниками забезпечує середній пробіг на мережі близький до показників, що досягаються, при монопольному стані ринку. При цьому, додаткові обсяги перевезень будуть спрямовуватись на довші напрямки. В таких умовах крупні вантажовідправники та перевізники мають стимули до розвитку пропускної спроможності перевантажених ділянок. Наукова новизна. Наукова новизна роботи полягає у тому, що у ній вперше отримано залежності тарифних відстаней від способу організації вагонопотоків на залізничній мережі з обмеженням пропускної спроможності окремих ділянок. Практична значимість Практична значимість результатів дослідження полягає в тому, що вони дозволяють оцінити вплив різних підходів до реформування ринку залізничних перевезень на тарифні відстані, а відповідно, і на собівартість перевезень вантажів для окремих користувачів транспортних послуг.
Посилання
Інструктивні вказівки з організації вагонопотоків на залізницях України : наказ Укрзалізниці від 29.12.2004 № 1028-ЦЗ. Київ : ТОВ «Швидкий рух», 2005. 100 с.
Папахов О. Ю., Окороков А. М., Логвінов О. М. Зміна розрахункових складових для оперативного розподілу вагонопотоків на мережі залізниць. Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна. 2007. Вип. 17. 162-164.
Вернигора Р. В., Папахов О. Ю., Логвінова Н. О. Аналіз залізничної інфраструктури з паралельними ходами напрямку Знам’янка–Одеса. Наука та прогрес транспорту. 2012. Вип. 42. 74–79. https://doi.org/10.15802/stp2012/9285.
Nesterenko G. I., Chibisov Yu. V. Optimal route selection when distributing the freight trainflow in the railway junction with the consideration of the level of the traffic capacity saturation. Вісник Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля. 2012. 3(174). 138-143.
Vernigora, R. V., Papakhov, O. Y., Logvinova, N. O. (2013). Mathematical model of transportation of raw material and finished products of mining and metallurgical enterprises by railway directions with parallel motion. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2013. (3). 93-102. URL: https://nvngu.in.ua/index.php/en/component/jdownloads/finish/45-03/733-2013-3-vernigora/0
Kisselyova О., Abdirassilov Z., Vakhitova L., Izbairova A., Uvaliyeva A. Optimization of container traffic distribution on the railway network. E3S Web Conf. 363 (2022) 01016. Published online: 2022-12-14. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202236301016.
Directive 2012/34/EU of the European Parliament and of the Council of 21 November 2012 establishing a single European railway area (recast) Text with EEA relevance : Current consolidated version: 01.01.2019. EUR-Lex : web-site. http://data.europa.eu/eli/dir/2012/34/oj.
Harker P.T., Hong S. Pricing of track time in railroad operations: An internal market approach Transportation Research Part B: Methodological. 1994. 28 (3). 197-212, https://doi.org/10.1016/0191-2615(94)90007-8.
Borndörfer R., Klug T., Schlechte T., Fügenschuh A., Schang T., Schülldorf H. The Freight Train Routing Problem for Congested Railway Networks with Mixed Traffic. Transportation Science. 2016. 50(2):408-423. https://doi.org/10.1287/trsc.2015.0656
Lang M., Laperrouza M., Finger M. Competition Effects in a Liberalized Railway Market. Journal of Industry, Competition and Trade. 2011. 13(3). 375–398. https://doi.org/10.1007/s10842-011-0117-2
Savelsbergh,M., Talebian M. Cost allocation under competition: a new rail access charging policy. EURO Journal on Transportation and Logistics. 2018. 8. 511-534. https://doi.org/10.1007/s13676-018-0133-z.
Бутько Т. В., Харланова С. В., Коваленко М. В. Формалізація процедури розподілу пропускної спроможності залізничної мережі в умовах недискримінаційного доступу до інфраструктури. Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті. 2022. 27 (2). 3-10.
Aldanazarov K., Toktamyssova A., Karsybayev Y., Korobiova R., Kozachenko D. Improving Transport Logistics of Extractive Industry Products in the Context of Capacity Constraints on the Railways. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2022. 6. 129–134. https://doi.org/10.33271/nvngu/2022-6/129.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
a. Автори зберігають за собою авторські права на роботу і передають журналу право першої публікації разом з роботою, одночасно ліцензуючи її на умовах Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим поширювати дану роботу з обов'язковим зазначенням авторства і посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
b. Автори зберігають право укладати окремі, додаткові контрактні угоди на неексклюзивне поширення версії роботи, опублікованої цим журналом (наприклад, розмістити її в університетському репозітарії або опублікувати її в книзі), з посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
c. Авторам дозволяється розміщувати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в університетському репозітарії або на їх персональному веб-сайті) до і під час процесу розгляду її даними журналом, так як це може привести до продуктивного обговорення, а також до більшої кількості посилань на дану опубліковану роботу (Див. The The Effect of Open Access).