УДОСКОНАЛЕННЯ АНАЛІТИЧНИХ МЕТОДІВ ОЦІНКИ ТЕХНІКО-ТЕХНОЛОГІЧНИХ ПАРАМЕТРІВ КАР’ЄРНОГО ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15802/tstt2025/340117

Ключові слова:

залізничний транспорт, кар’єрний залізничний транспорт, переробна спроможність, парк рухомого складу, оптимізація

Анотація

Мета. Метою цього дослідження є удосконалення аналітичних методів оцінки відповідності технічних параметрів кар’єрного залізничного транспорту плановим обсягам роботи. Методика. Дослідження виконані з використанням методів теорії експлуатації залізниць та методів дослідження операцій. Результати. Для підвищення конкурентоспроможності української продукції гірничодобувної промисловості важливо знижувати собівартість її виробництва. Витрати на роботу кар’єрів значною мірою залежить від ефективності промислового залізничного транспорту, який забезпечує переміщення великих обсягів сировини, готової продукції та відходів. Недоліки сучасних аналітичних моделей, що використовуються для оцінки відповідності технічних параметрів кар’єрного залізничного транспорту плановим обсягам роботи, пов’язані із складністю урахування особливостей технологічних процесів кар’єрів та відносно низькою точністю отриманих оцінок. Зокрема ці моделі не достатньо враховують цілочисельний характер задач експлуатації залізничного транспорту кар’єрів та залежності величини простоїв технічних засобів залізниць від рівня завантаження транспортної системи. В результаті дослідження розроблено методи оцінки наявної та потрібної переробної спроможності вантажних фронтів які, на відміну від існуючих, враховують необхідність виведення рухомого складу в пункти зміни локомотивних бригад. З використанням методів теорії експлуатації залізниць удосконалено аналітичні методи оцінки перевезень між вантажними фронтами за рахунок детального урахування обмежень швидкості руху локомотиво-составів. При жорсткому закріпленні пункту навантаження за пунктом вивантаження величина простою може бути встановлена на основі побудови графіків Ганта. Якщо на вантажний фронт вивантаження надходять завантажені вагони з декількох вантажних фронтів навантаження, або на вантажний фронт навантаження надходять порожні вагони з декількох вантажних фронтів вивантаження, то простій локомотиво-составів в очікуванні вантажних операцій буде мати випадкову величину і може бути встановлений на основі методів теорії систем масового обслуговування. Для скорочення витрат часу на перевезення формалізовано задачу закріплення пунктів вивантаження за пунктами навантаження. На основі виконаних досліджень запропоновано удосконалений метод розрахунку парку локомотиво-составів електровозної та тепловозної тяги для виконання перевезень. Наукова новизна. Наукова новизна полягає в удосконаленні методів аналітичного моделювання роботи залізничного транспорту кар’єрів за рахунок врахування цілочисельного характеру задач, та використання методів теорії систем масового обслуговування для оцінки простоїв в очікуванні вантажних операцій. Практична значимість. Практична значимість результатів полягає в тому, що вони дозволяють проєктувальникам та технологам прискорити пошук роботоспроможних рішень та зменшити кількість етапів графічного або імітаційного моделювання, що вимагають значних витрат часу та ресурсів.

Посилання

Olshin В. В. The Coming of the Railway: A New Global History, 1750-1850: By David Gwyn. New Haven: Yale University Press, 2023. 416 pp., indices, and b/w and color illustrations. Terrae Incognitae. 2023. No. 55 (3). P. 307–308. DOI: https://doi.org/10.1080/00822884.2023.2277588.

Opportunities and challenges of rail haulage systems in current mining operations / Dammers М. та ін. Engineering and Mining Journal. 2016. вип. 217. С. 42–47. URL: https://merchiers-consult-ing.de/assets/downloads/Merchiers_Vortrag_EMJ_pg42-47.pdf (дата звернення: 23.09.2025).

Rakishev B., Moldabaev S. Typification of the Mining Technological Complexes at the Quarries. Proceedings of the 12th International Symposium Continuous Surface Mining - Aachen 2014. : Lecture Notes in Production Engineering. Springer, Cham., 2015. P. 83–90. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-12301-1_9.

Хилькевич Д. В. Аналіз методів розрахунку парку рухомого складу залізничного транспорту гірничо-видобувних підприємств. Транспортні системи та технології перевезень. 2025. № 29, С. 14–22. DOI: https://doi.org/10.15802/tstt2025/325348.

Фролов О. О., Косенко Т. В. Відкриті гірничі роботи. Частина І. Процеси відкритих гірничих робіт : навчальний посібник. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2020. 151 с.

Шинін Л. Н., ПригуновО. С., ДенищенкоО. В. Транспортні комплекси кар’єрів : навчальний посібник. Дніпро : Національний гірничий університет, 2015. 241 с.

Організація і планування відкритих гірничих робіт (системний підхід) : навчальний посібник / Б. Є. Собко та ін. ; Міністерство освіти та науки України. Дніпро : НТУ «ДП», 2020. 187 с.

Kozachenko D., Verlan A., Korobyova R. Improvement of graphical model of railway stationsfunctioning. 2020 International Conference on Decision Aid Sciences and Application (DASA). Sakheer, Bahrain, 2020. P. 395-398. DOI: https://doi.org/10.1109/dasa51403.2020.9317139.

Верлан А. І. Графоаналітична модель функціонування залізничних станцій. Східноєвропейський журнал передових технологій. 2014. № 3 (72), том 6, С. 21-26. DOI: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2014.30906.

Proposal of a Transport Planning Model for the Removal of Quarry Stone Using a Simulation / J. Saderova et al. Applied Sciences. 2024. Vol. 14, no. 12. P. 5130. DOI: https://doi.org/10.3390/app14125130.

Panagiotou G. N. Discrete mine systemsimulation in Europe. International Journal of Surface Mining, Reclamation and Environment. 1999. Vol. 13, No 2. P. 43-46. DOI: https://doi.org/10.1080/0920811990894420.

Козаченко Д. М., Журавель І. Л., Левицький І. Ю. Нормування тривалості виконання маневрових пересувань з врахуванням обмеження швидкості руху на окремих елементах прямування составів. Залізничний транспорт України. 2014. № 6 (109). С. 30–36.

Козаченко Д. М., Вернигора Р. В., Малашкін В. В. Основи дослідження операцій у транспортних системах: приклади та задачі : навч. посіб. Дніпропетровськ : Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазар., 2015. 277 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-29

Як цитувати

КОЗАЧЕНКО, Д. М., БЕРЕЗОВИЙ, М. І., МАЛАШКІН, В. В., & ХИЛЬКЕВИЧ, Д. В. (2025). УДОСКОНАЛЕННЯ АНАЛІТИЧНИХ МЕТОДІВ ОЦІНКИ ТЕХНІКО-ТЕХНОЛОГІЧНИХ ПАРАМЕТРІВ КАР’ЄРНОГО ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ. Транспортні системи та технології перевезень, (30), 5–12. https://doi.org/10.15802/tstt2025/340117

Номер

Розділ

Статті