ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ АВТОМАТИЗАЦІЇ КАМЕРАЛЬНОЇ ОБРОБКИ ЕЛЕМЕНТІВ ЗАЛІЗНИЧНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ ПРИ ПІДГОТОВЦІ ТЕХНІЧНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.15802/tstt2025/325359Ключові слова:
залізнична колія, геодезична зйомка, камеральна обробка, автоматизація, комп’ютерні технологіїАнотація
Мета. Під час розробки технічних паспортів під’їзних колій промислових підприємств, а також підготовки масштабних схем головних колій на перегонах та станційних колій магістрального залізничного транспорту, на першому етапі застосовується геодезична зйомка колійного розвитку об’єктів, що підлягають паспортизації. При цьому якомога більш точне встановлення радіусів кривих ділянок колій з одного боку є достатньо трудомісткою задачею, з іншого боку наявність кривих з перемінним радіусом ускладнює її вирішення і може призводити до отримання невірних результатів. Метою дослідження є розробка методу визначення параметрів кругових кривих, що сполучають суміжні прямолінійні ділянки залізничних колій, за результатами геодезичної зйомки. Програмна реалізація запропонованого методу у середовищі AutoCAD дозволить автоматизувати процес синтезу криволінійних ділянок колій на кресленнях та прискорити формування планів колійного розвитку станцій, головних, з’єднувальних колій та під’їзних колій промислових підприємств. Методи дослідження. При виконанні дослідженнь використані методи аналітичної геометрії. Результати. У теперішній час при існуючому рівні розвитку комп’ютерних та інформаційних технологій, для виконання технічної паспортизації залізничних колій доцільним є використання автоматизованих систем проєктування, які дозволяють ефективно обробляти результати геодезичної зйомки та формувати потрібні креслення. При цьому значний час при підготовці планів колійного розвитку під’їзних колій займають операції з визначення достовірних параметрів кривих ділянок колій. Встановлено, що на це витрачається в середньому 35 хв на 1 км розгорнутої довжини колій. У цьому зв’язку запропоновано метод підбору найкращих параметрів кривих ділянок колій за результатами геодезичної зйомки, який реалізований у вигляді програмного модуля до системи автоматизованого проєктування AutoCAD. Експерименти з даним модулем показали високу його ефективність, шо дозволило скоротити час на камеральну обробку кривих ділянок залізничних колій до 5 хв у перерахунку на 1 км розгорнутої їх довжини та підвищити якість отриманих результатів. Наукова новизна полягає в удосконаленні методу визначення достовірних параметрів кругових кривих, що сполучають суміжні прямолінійні ділянки залізничних колій, за результатами геодезичної зйомки засобами сучасних комп’ютерних технологій. Практична значимість полягає у програмній реалізація запропонованого методу у середовищі AutoCAD, що дозволяє автоматизувати процес синтезу криволінійних ділянок колій та прискорити формування планів колійного розвитку станцій, головних, з’єднувальних колій та під’їзних колій промислових підприємств.
Посилання
Chrostowski P., Koc W., Palikowska K. Prospects in elongation of railway transition curves. Proceedings of the Institution of Civil Engineers - Transport. 2020. No. 5. P. 309–320. DOI 10.1680/JTRAN.17.00097.
Болжеларський Я. В., Кузишин А. Я. Порівняння методів розрахунку бокової сили від дії колеса електровоза на головку рейки. Електромагнітна сумісність та безпека на залізничному транспорті. 2016. № 11. С. 55–64.
Дослідження параметрів залізничної колії у плані за різними методами зйомки / М. Б. Курган та ін. Наука та прогрес транспорту. Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту. 2018. № 2. С. 77–86.
Задачі реконструкції плану залізничної колії та підходи до їх вирішення / М. Ю. Куценко та ін. Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті. 2018. № 5. С. 55–59.
Матвієнко О. В., Шевченко А. О. Проблеми точності вимірювань кривих на міжнародних транспортних коридорах України. Метрологія та прилади. 2018. № 4. С. 56–60.
Юрковський Є., Яковлєв В. Інноваційні технології діагностики та обслуговування інфраструктури. Українська залізниця. 2013. № 5. С. 18–20.
Інструкція з улаштування та утримання колії залізниць України / Е. І. Даніленко, А. М. Орловський, М. Б. Курган, В. О. Яковлєв та інші. – К.: «НВП Поліграфсервіс», 2012. – 395 с.
Методичні вказівки зі складання масштабних і схематичних планів станцій та поздовжніх профілів колій. ЦП 0125 : затв. : Наказ Укрзалізниці 15.12.2004 р. No972-Ц3 / І. П. Корженевич, К. П. Мартова, М. Г. Ренгач, О. В. Гоц. – Київ: Алькор, 2004. –36 с.
Правила технічної експлуатації міжгалузевого промислового залізничного транспорту України : затв. : Наказ Міністерства транспорту та зв’язку України 01.10.2009 № 1014. – Київ : Дорадо-Друк, 2009. – 126 с.
ДБН В.2.3-19-2018 «Залізниці колії 1520 мм. Норми проектування» : затв. : Наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України 28.09.2018 № 261. – Київ : Мінрегіон України, 2018. – 126 с.
Laszlo, M. J. (1996). Computational Geometry and Computer Graphics in C++. In Computational Geometry and Computer Graphics in C++.
Cramer, Gabriel (1750). Introduction à l'Analyse des lignes Courbes algébriques (фр.). Geneva: Europeana. С. 656-659.
Deza, M. M., Deza, E. Encyclopedia of Distances. – Fourth Edition. – Springer, 2016. – ISBN 978-3-662-52843-3. doi:10.1007/978-3-662-52844-0.
«The argument of a complex number». Santa Cruz Institute for Particle Physics. Winter 2011. URL: http://scipp.ucsc.edu/~haber/ph116A/arg_11.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
a. Автори зберігають за собою авторські права на роботу і передають журналу право першої публікації разом з роботою, одночасно ліцензуючи її на умовах Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим поширювати дану роботу з обов'язковим зазначенням авторства і посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
b. Автори зберігають право укладати окремі, додаткові контрактні угоди на неексклюзивне поширення версії роботи, опублікованої цим журналом (наприклад, розмістити її в університетському репозітарії або опублікувати її в книзі), з посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
c. Авторам дозволяється розміщувати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в університетському репозітарії або на їх персональному веб-сайті) до і під час процесу розгляду її даними журналом, так як це може привести до продуктивного обговорення, а також до більшої кількості посилань на дану опубліковану роботу (Див. The The Effect of Open Access).