ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ОПТИМІЗАЦІЇ АВТОМОБІЛЬНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ В МЕЖАХ ТРАНСПОРТНОЇ СИСТЕМИ МІСТА
DOI:
https://doi.org/10.15802/tstt2025/325475Ключові слова:
міська логістика, маршрут доставки, задача комівояжера, інформаційна системаАнотація
Мета. Сталий розвиток міст нерозривно пов’язаний з вирішенням комплексу логістичних задач з організації міських перевезень вантажів. Одною з таких задач є побудова маршрутів перевезення за критерієм мінімізації як логістичних витрат, так і негативного впливу вантажного транспорту. У зв’язку з цим метою даного дослідження є аналіз математичних методів маршрутизації вантажного транспорту та інформаційних систем, необхідних для ефективної реалізації вказаних методів при організації міських перевезень. Методи. Під час дослідження використані евристичні методи для пошуку оптимальних маршрутів перевезення за критерієм мінімальної відстані, методи аналізу та експертної оцінки для вивчення основного функціоналу та сфер застосування інформаційних систем в сфері міських вантажних автомобільних перевезень. Результати. В роботі виконано аналіз основних математичних методів маршрутизації вантажного автотранспорту та особливостей їх застосування для організації перевезення товарів по транспортній мережі міста. Зокрема, розглянуті розширення класичної задачі маршрутизації для умов двоешелонної системи розподілення, а також обмежень часових параметрів доставки. Застосування вказаних методів можливе за умови використання сучасних інформаційних систем збору даних про параметри дорожнього руху та моніторингу роботи автотранспорту, що дозволить в оперативних умовах коригувати маршрути руху та розподіляти замовлення між транспортними засобами. В роботі виконано аналіз можливості застосування Google Maps with API з метою побудови матриці відстаней для задачі TSP, а також використання бібліотек SciPy та NetworkX мови програмування Python та надбудови «Пошук рішення» пакету MS Excel для пошуку оптимального маршруту перевезення. Крім того, проведено аналіз функціоналу комплексних систем управління транспортом (TMS), представлених на ринку України. Наукова новизна. Отримані результати аналізу функціоналу та сфер використання сучасних інформаційних систем з організації міських автомобільних перевезень вантажів дозволяють виконати наукове та економічне обґрунтування вибору програмних продуктів для вирішення оперативних логістичних задач та підвищення ефективності міської логістики. Практична значимість. Представлені результати досліджень можуть бути використані для організації та оптимізації процесу перевезень вантажів автомобільним транспортом в межах транспортної системи міст.
Посилання
Operations research for planning and managing city logistics systems / Teodor Gabriel Crainic et al. Handbook on City Logistics and Urban Freight. 2023. Chapter 10. P. 190–223. URL: https://doi.org/10.4337/ 9781800370173.00019 (date of access: 16.02.2025).
The Traveling Salesman Problem Solution for Delivery and Service Businesses URL: https://optimoroute.com/travelling-salesman-problem/ (date of access: 20.02.2025)
Козар Л., Романович Є., Афанасов Г. Методи транспортної логістики : навч. посіб. Харків : УкрДАЗТ, 2015. 174 с.
Time dependent vehicle routing problem with a multi ant colony system / A. V. Donati et al. European Journal of Operational Research. 2008. Vol. 185, no. 3. P. 1174–1191. URL: https://doi.org/10.1016/j.ejor.2006. 06.047 (date of access: 16.02.2025).
Підвищення ефективності доставки збірних вантажів автомобільним транспортом / І. Я. Сковрон та ін. Tраспортні системи та технології перевезень. 2020. № 20. С. 36–44. URL: https://doi.org/10.15802 /tstt2020/217400 (дата звернення: 17.02.2025).
Знаходження найкоротшого шляху в орієнтованому графі за алгоритмом Дейкстри URL: https://www.mathros.net.ua/znahodzhennja-najkoro tshogo-shljahu-v-orijentovanomu-grafi-za-algorytmom-dejkstry.html (дата звернення: 15.02.2025).
Moffat Alistair Fast algorithms for shortest paths. University of Canterbury, 1985. 178 p.
Solution Strategy for One-to-One Pickup and Delivery Problem Using the Cyclic Transfer Approach / R. Dupas et al. EAI Endorsed Transactions on Energy Web. 2018. P. 164110. URL: https://doi.org/10.4108 /eai.13-7-2018.164110 (date of access: 15.02.2025).
Задача комівояжера. Математична постановка задачі URL: https://www.mathros.net.ua /zadacha-komivojazhera-matematychna-postanovka-zadachi.html (дата звернення: 14.02.2025)
Reducing Social and Environmental Impacts of Urban Freight Transport: A Review of Some Major Cities / M. Browne et al. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2012. Vol. 39. P. 19–33. URL: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.03.088 (date of access: 16.02.2025).
Crainic T. G. City Logistics. State-of-the-Art Decision-Making Tools in the Information-Intensive Age. 2008. P. 181–212. URL: https://doi.org/10.1287/educ.1080.0047 (date of access: 16.02.2025).
Vehicle routing problems for city logistics / D. Cattaruzza et al. EURO Journal on Transportation and Logistics. 2015. Vol. 6, no. 1. P. 51–79. URL: https://doi.org/10.1007/s13676-014-0074-0 (date of access: 16.02.2025).
Two-Echelon Vehicle Routing Problem: A satellite location analysis / T. G. Crainic et al. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2010. Vol. 2, no. 3. P. 5944–5955. URL: https://doi.org/10.1016/j.sbspro. 2010.04.009 (date of access: 16.02.2025).
Fleischmann B., Gietz M., Gnutzmann S. Time-Varying Travel Times in Vehicle Routing. Transportation Science. 2004. Vol. 38, no. 2. P. 160–173. URL: https://doi.org/10.1287/trsc.1030.0062 (date of access: 16.02.2025).
Ichoua S., Gendreau M., Potvin J.-Y. Vehicle dispatching with time-dependent travel times. European Journal of Operational Research. 2003. Vol. 144, no. 2. P. 379–396. URL: https://doi.org/10.1016/s0377-2217(02)00147-9 (date of access: 16.02.2025).
Hashimoto H., Yagiura M., Ibaraki T. An iterated local search algorithm for the time-dependent vehicle routing problem with time windows. Discrete Optimization. 2008. Vol. 5, no. 2. P. 434–456. URL: https://doi.org/10.1016/j.disopt.2007.05.004 (date of access: 16.02.2025).
Google Maps Platform APIs by Platform URL: Google Maps Platform APIs by Platform | Google for Developers (дата звернення: 20.02.2025).
Картографічний сервіс URL: https://www.google.com.ua/maps/ (дата звернення: 14.02.2025).
Using Google Maps Route Planner for Multiple Stops URL: https://optimoroute.com/google-maps-route-planner-multiple-stops/#10-stops (дата звернення: 14.02.2025).
TMS система управління транспортом – ABM Rinkai. ABM Cloud. URL:https://abmcloud.com /uk/abm-soft/abm-tms/(дата звернення: 16.02.2025).
Хмарна система управління транспортом – ANT-Logistics. URL: https://ant-logistics. com/uk/main.html (дата звернення: 16.02.2025).
Топ 5 найкращих програм для доставки останньої милі URL: https://trademaster.ua/ logistic/313814 (дата звернення: 20.02.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
a. Автори зберігають за собою авторські права на роботу і передають журналу право першої публікації разом з роботою, одночасно ліцензуючи її на умовах Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим поширювати дану роботу з обов'язковим зазначенням авторства і посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
b. Автори зберігають право укладати окремі, додаткові контрактні угоди на неексклюзивне поширення версії роботи, опублікованої цим журналом (наприклад, розмістити її в університетському репозітарії або опублікувати її в книзі), з посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
c. Авторам дозволяється розміщувати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в університетському репозітарії або на їх персональному веб-сайті) до і під час процесу розгляду її даними журналом, так як це може привести до продуктивного обговорення, а також до більшої кількості посилань на дану опубліковану роботу (Див. The The Effect of Open Access).