ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДІВ АНАЛІЗУ ПЕРШОПРИЧИН ПРИ РОЗСЛІДУВАННІ ЗАЛІЗНИЧНО-ТРАНСПОРТИХ ПРИГОД
DOI:
https://doi.org/10.15802/tstt2025/325376Ключові слова:
безпека руху, залізнично-транспортна пригода, механізм, причина, методи, службове розслідування, технічне розслідування, залізнично-транспортна експертизаАнотація
Мета. Імплементація базових нормативних документів є одним із завдань, вирішення якого є умовою інтеграції залізничного транспорту України до залізничної транспортної системи Євросоюзу. Не дивлячись на те, що саме в Україні вперше серед країн колишнього СРСР сформувалась залізнично-транспортна експертиза, нормативна документація, що регламентує порядок проведення та методи дослідження залізнично-транспортних пригод (ЗТП), потребує адаптації до вимог директив ЄС і європейських стандартів. Підвищення безпеки руху на залізницях України шляхом впровадження у процеси службового та технічного розслідувань, а також судово-експертної практики методів встановлення першопричин і проміжних причин ЗТП, які передбачені стандартами EN, що прийняті в Україні. Методи. Метод побудови механізму ЗТП, методи аналізу першопричин, що відображені у ДСТУ EN 62740:2022, методи аналізу, порівняння та синтезу. Результати. На підставі порівняння методу побудови механізму ЗТП, який використовується у теперішній час в Україні для встановлення причин ЗТП та методів аналізу першопричин (МАП), які передбачені ДСТУ EN 62740:2022 встановлено, що МАП дозволяють гнучко підходити до процесу дослідження у залежності від типу ЗТП, досліджувати ЗТП на різних рівня, враховувати не лише технічні, але й організаційні причини і складні взаємозв’язки між ними. Наукова новизна. Вперше проведено порівняння методів встановлення причин залізнично-транспортних пригод, які застосовуються на залізницях України та методів, передбачених ДСТУ EN 62740:2022 для встановлення причин аварій та інцидентів на залізницях Європи. Практична значимість. Використання методів аналізу першопричин відповідно до ДСТУ EN 62740:2022 при службових та технічних розслідуваннях ЗТП а також у судово-експертній практиці залізнично-транспортної експертизи забезпечить відповідність процесу досліджень вимогам європейських нормативних документів, які прийняті в Україні у якості державних стандартів. Запропоновані у ДСТУ EN 62740:2022 методи дозволяють глибоко дослідити різні типи причин, які призвели до ЗТП і обґрунтувати заходи з їх профілактики, що сприятиме підвищенню безпеки руху.
Посилання
Directive (EU) 2016/798 of the European Parliament and of the Council : of 11.05.2016. URL: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/798/oj (date of access: 06.12.2024).
Болжеларский Я. В. История, тенденции и перспективы судебных железнодорожно-транспортных исследований в Украине. Сборник материалов международной научно-практической конференции «Криминалистика и судебная экспертология. Наука, обучение, практика» Часть ІІ. Вильнюс: 2017 С. 371–389.
Сокол Е. М. Судова залізнично-транспортна експертиза – питання слідчого та компетенція експерта. Життя і право. 2004. № 8. С. 4–6.
Болжеларський Я. В., Бобир Д. В. Установлення технічного стану рухомого складу залізниць у судовій залізнично-транспортній експертизі. Теорія та практика судової експертизи та криміналістики. 2010. № 10. С. 484–491.
Сокол Э. Н. Сходы с рельсов и столкновения подвижного состава (Судебная экспертиза. Элементы теории и практики) : монографія. Київ : Трансп. України, 2002. 364 с.
Сокол Э. Н. Крушения железнодорожных поездов (Судебна экспертиза. Элементы теории и практики) : монографія. Київ : Фенікс, 2009. 376 с.
Сокол Э. Н. Железнодорожно-транспортное происшествие и его механизм (Судебная экспертиза. Элементы теории и практика) : монографія. Львів : ПАІС, 2011. 375 с.
ДСТУ EN IEC 31010:2022. Керування ризиками - методи оцінки ризиків (EN IEC 31010:2019, IDT; IEC 31010:2019, IDT). На заміну ДСТУ IEC/ISO 31010:2013 ; чинний від 2023-12-31. Вид. офіц. Київ : ДП «УкрНДНЦ», 2022. 196 с. URL: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page. html?id_doc=100889 (дата звернення: 16.12.2024).
ДСТУ EN 62740:2022. Аналіз першопричини (RCA) (EN 62740:2015, IDT; IEC 62740:2015, IDT). Чинний від 2023-12-31. Вид. офіц. Київ : ДП «УкрНДНЦ», 2022. 38 с. URL: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page. html?id_doc=100880 (дата звернення: 06.12.2024).
Про затвердження Положення про систему управління безпекою руху на залізничному транспорті : Наказ М-ва інфраструктури України від 24.12.2020 № 842. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/z0351-21#Text (дата звернення: 09.12.2024).
Про затвердження Порядку технічного розслідування катастроф, аварій, дорожньо-транспортних пригод, подій на залізничному транспорті : Наказ М-ва інфраструктури України від 21.09.2018 № 433. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/z1185-18#Text (дата звернення: 10.12.2024).
Про затвердження Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень та Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень : Наказ М-ва юстиції України від 08.10.1998 № 53/5 : станом на 30 жовт. 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ z0705-98#Text (дата звернення: 10.12.2024).
Про затвердження Інструкції про особливості здійснення судово-експертної діяльності атестованими судовими експертами, що не працюють у державних спеціалізованих експертних установах : Наказ М-ва юстиції України від 12.12.2011 № 3505/5 : станом на 30 жовт. 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1431-11#Text (дата звернення: 16.12.2024).
Науково-методичні рекомендації з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень : наказ М-ва юстиції України від 08.10.1998 № 53/5 (у редакції наказу М-ва юстиції України від 26.12.2012 № ) : станом на 30 жовт. 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/z0705-98#Text (дата звернення: 16.12.2024).
Про затвердження Порядку ведення Реєстру методик проведення судових експертиз : Наказ М-ва юстиції України від 02.10.2008 № 1666/5 : станом на 14 лют. 2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/z0924-08#Text (дата звернення: 16.12.2024).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
a. Автори зберігають за собою авторські права на роботу і передають журналу право першої публікації разом з роботою, одночасно ліцензуючи її на умовах Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим поширювати дану роботу з обов'язковим зазначенням авторства і посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
b. Автори зберігають право укладати окремі, додаткові контрактні угоди на неексклюзивне поширення версії роботи, опублікованої цим журналом (наприклад, розмістити її в університетському репозітарії або опублікувати її в книзі), з посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
c. Авторам дозволяється розміщувати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в університетському репозітарії або на їх персональному веб-сайті) до і під час процесу розгляду її даними журналом, так як це може привести до продуктивного обговорення, а також до більшої кількості посилань на дану опубліковану роботу (Див. The The Effect of Open Access).