АНАЛІЗ МЕТОДІВ РОЗРАХУНКУ ПАРКУ РУХОМОГО СКЛАДУ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ ГІРНИЧО-ВИДОБУВНИХ ПІДПРИЄМСТВ
DOI:
https://doi.org/10.15802/tstt2025/325348Ключові слова:
парк рухомого складу, промисловий транспорт, залізнична інфраструктура, транспортна логістика, кар’єрний залізничний транспортАнотація
Мета. Проведення аналізу розвитку методів розрахунку величини парків залізничного рухомого складу промислових підприємств (зокрема гірничо-видобувних комбінатів) у відповідності з заданими обсягами роботи, пошук проблематики існуючих методів розрахунку парку локомотиво-составів для обслуговування цих підприємств з урахування місцевих умов роботи виробничої транспортної залізничної інфраструктури, а також визначення напрямків удосконалення методики відповідного розрахунку для вирішення задач, що сьогодні стоять перед промисловим залізничним транспортом України. Методика. Аналіз існуючих методів визначення парку рухомого складу для забезпечення та оптимізації внутрішніх транспортних потреб гірничо-видобувних комбінатів. Дослідження у цій роботі виконані на підставі обробки літературних джерел бібліотеки Українського державного університету науки та технологій, а також наукометричних баз Scopus та Google Schola. Результати. Виявлення недоліків в існуючих методах розрахунку парку рухомого складу залізничного транспорту гірничо-видобувних підприємств та визначення необхідності удосконалення методики розрахунку оптимальної чисельності локомотивів та вагонів, потрібних для обслуговування відповідних промислових комплексів з урахування їх місцевих умов роботи. Наукова новизна. На підставі аналізу методів розрахунку парку рухомого складу залізничного транспорту встановлено особливості притаманні прикладним задачам гірничо-видобувних підприємств, визначена необхідність удосконалення методології розрахунку необхідного парку рухомого складу на під’їзних коліях промислових підприємств з більш прогнозованою та точнішою оцінкою їх завантаження, а також виявлена доцільність розробки функціональної моделі залізничної інфраструктури промислового підприємства. Практична значимість. Вказана доцільність розвитку методів розрахунку парку рухомого складу залізничного транспорту гірничо-видобувних підприємств. Сформульовані задачі подальших досліджень та обрані методи їх вирішення. Впровадження та практичне використання майбутніх результатів дослідження дозволить суттєво оптимізувати час та мінімізувати похибки при визначенні необхідної кількості парку рухомого складу. Розроблені відповідні методологічні алгоритми можуть бути впроваджені для практичного використання у проєктних організаціях та проєктно-конструкторських підрозділах промислових підприємств для мінімізації поточних витрат по обслуговування цих підприємств з урахування місцевих умов роботи виробничої транспортної залізничної інфраструктури, так і для створення більш точнішої моделі транспортної інфраструктури для обслуговуванню процесу видобутку та переробки сировини за для оптимізації капітальних інвестицій нового об’єкту будівництва.
Посилання
Губіна В. Г., Чорноног С.С. Стан та перспективи розвитку залізорудної промисловості України. Геохімія техногенезу. 2024. №38. С. 20-27.
DOI: 10.32782/GEOTECH2024.38.02.
Савчук І. Експорт залізорудної сировини з України. ВІСНИК Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Військово-спеціальні науки. 2017. №1(36). С. 37-41. DOI: 10.17721/1728-2217.2017.36.37-41.
Кухарик В. Статистичне дослідження світового ринку залізної руди. Економіка та суспільство. Міжнародні економічні відносини. 2022. №39. 7 с. DOI: 10.32782/2524-0072/2022-39-22.
Фролов О. О., Косенко Т. В. Відкриті гірничі роботи : навч. посіб. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2020. 151 с.
Шинін Л. Н., Пригунов О. С., Денищенко О. В. Транспортні комплекси кар’єрів : навч. посіб. Дніпро : Нац. гірн. Ун-т, 2015. 241 с.
Kozachenko D., Hnennyi O., Berezovyi N., Malashkin V. Optimization of the company's railcar fleet structure for the transportation of iron ore raw materials. Proceedings of 25th International Scientific Conference. Transport Means, 2021. P. 316-321.
URL: https://crust.ust.edu.ua/handle/123456789/14576.
Young R. R., Swan P. F., Burn R.H. Private Railcar Fleet Operations: The Problem of Excessive Customer Holding Time in the Chemicals and Plastics Industries. Transportation Journal. 2002. Vol. 42, No 1. P. 51-59. URL: https://www.jstor.org/stable/20713515.
Горошкова Л. Прогнозування розвитку залізорудної галузі України в умовах війни та повоєнного відновлення країни. ВІСНИК Київського національного університету імені Тараса Шевченка. ГЕОЛОГІЯ. 2024. №2(105). С. 83-93.
Лижник Ю. Б., Федотова Т. А., Безверха І. В. Особливості кон’юнктури ринку залізних руд України під час повномасштабного вторгнення Росії в Україну. Торгівля і ринок України. 2024. №1(55).
С. 69-78.
Давимука О., Каракуц А., Щедрін Ю. Повоєнне відновлення економіки України : дослідження. Київ : Центр прикладних досліджень, 2022. URL: https://cpd.com.ua/uk/vidnovlennya-ekonomiky/.
Лаврухін О. В., Доценко Ю.В. Розробка математичної моделі динамічного аналізу елементів обігу вантажного вагона: зб. наук. праць. Донецьк, 2008 : ДонІЗТ. №14. С. 18-26.
Повороженко В. В. Прискорення обороту вагона. М. : Державне транспортне залізничне видавництво, 1955. 247 с.
Потапов M. Г., Кар'єрний транспорт : підручник для учнів гірничих технікумів. 4-е вид., перероб. та доп., М. : Недра, 1980. 264 с.
Кравченко В. Г. Економіко-математична модель змішаного транспортного терміналу. Наукові праці ОНАЗ ім. О.С. Попова. 2003. №1, С. 159-161. URL: https://scholar.google.com.ua/citations?view_ op=view_citation&hl=uk&user=9lmKl_YAAAAJ&citation_for_view=9lmKl_YAAAAJ:Y0pCki6q_DkC.
Калашнікова Т. Ю., Кравченко Д. О., Звягінцев Я. С. Моделювання процесів взаємодії у роботі підсистем технічної станції між собою та з прилеглими дільницями за умов необхідності зважування вагонів. Збірник наукових праць УкрДУЗТ. 2016. №164. С. 112-117. DOI: 10.18664/1994-7852.164.2016.92531.
О. М. Костєнніков, О. Л. Чудна, А. Ю. Барскова. Дослідження сезонної нерівномірності перевезень вантажів та її вплив на організацію місцевої роботи дільниць. Збірник наукових праць УкрДАЗТ. 2015. №152. С. 15-21. DOI: 10.18664/1994-7852.152.2015.64979.
Барков Н.Н. Сезонная и внутринедельная неравномерность грузовых перевозок на железных дорогах. М. : Трансжелдориздат, 1963. 96 с.
Практичні рекомендації щодо складання технологічного процесу роботи сортувальної станції. ЦД-0081 : затв. : Наказ Укрзалізниці від 22.12.2009
№ 71.
D. Kozachenko, A. Verlan, R. Korobyova. Improvement of graphical model of railway stations functioning. 2020 International Conference on Decision Aid Sciences and Application (DASA). Sakheer, Bahrain, 2020. P. 395-398. DOI: 10.1109/DASA51403.2020.9317139
Верлан А. І. Графоаналітична модель функціонування залізничних станцій. Східноєвропейський журнал передових технологій. 2014. №3(72), том 6. С. 21-26. DOI: 10.15587/1729-4061.2014.30906.
Слободянюк Р. В. Розробка імітаційної моделі екскаваторно-автомобільного комплексу кар’єру. Геотехнічна механіка. 2015. №123. С. 210-219.
URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gtm_2015_123_23
Saderova J., Ambrisko L., Marasova D., Muchova P. Proposal of a Transport Planning Model for the Removal of Quarry Stone Using a Simulation. Applied Sciences. 2024. Vol 14, No 12. DOI: 10.3390/app14125130.
Panagiotou G. N. Discrete mine system simulation in Europe. International Journal of Surface Mining, Reclamation and Environment. 1999. Vol. 13, No 2. P. 43-46. DOI: 10.1080/09208119908944208
Krysa Z., Bodziony, P., Patyk M. Discrete Simulations in Analyzing the Effectiveness of Raw Materials Transportation during Extraction of Low-Quality Deposits. Energie. 2021. Vol. 14, No 18, 5884.
DOI: /10.3390/en14185884
Amin I., Adil M., Rehman S., Ahmad I. Simulation of Truck-Shovel Operations Using Simio. Int.J.Econ.Environ.Geol. 2017. Vol. 8, No 4. P. 55-58.
URL: DOI: 10.46660/ijeeg.Vol0.Iss0.0.73.
Marinov M., Şahin İ., Ricci S., Vasic-Franklin, G. Railway operations, time-tabling and control. Research in Transportation Economics. 2013. Vol 41, No 1. P. 59-75. DOI: /10.1016/j.retrec.2012.10.003.
Möller D. Introduction to Transportation Analysis, Modeling and Simulation : London, 2014. P. 195-228. DOI: 10.1007/978-1-4471-5637-6_5.
Gorbova O. V., Modeling work of sorting station using. Science and Transport Progress. 2015. Vol. 1, No 55. P. 129-138. DOI: 10.15802/stp2015/38260
Lin E., C. Cheng, YardSim: A rail yard simulation framework and its implementation in a major railroad in the U.S. Proceedings of the 2009 Winter Simulation Conference (WSC). Austin, TX, USA, 2009. P. 2532-2541. DOI: 10.1109/WSC.2009.5429654.
Bobrovskiy V. I., Kozachenko D. N., Vernygora R.V., Functional simulation of railway stations on the basis of finite-state automata. Transport Problems. 2014. Vol. 9, No 3. P. 57-65. URL: https://doaj.org/article/9c1e2d43a91149b1a05e4cd437ed18d5.
Kozachenko D., Gera B., Taran I., Korobiova R., Improvement of the Method of Time Rationing for Assembling Car Groups on One Track. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2024. Vol.1. P. 147-153. DOI: 10.33271/NVNGU/2024-1/147.
Kozachenko D., Bobrovskiy V., Gera B., Skovron I., An Optimization Method of the Multi-Group Train Formation at Flat Yards. International Journal of Rail Transportation. 2021. Vol. 9, No 1. P. 61-78. DOI:10.1080/23248378.2020.1732235.
Jaehn, F., Otto, A., Seifried, K., Shunting operations at flat yards: retrieving freight railcars from storage tracks : OR Spectrum, 40, 2018. 367 p.
Методичні вказівки з розрахунку норм часу на маневрові роботи, які виконуються на залізничному транспорті : затв.: Наказ Укрзалізниці 25.03.2003 р. № 0-72/ ЦЗ.
Самсонкін В. М., Вергун О. Ф., Липовець Н. В., Гаркуша Л. Ю. Інструкція зі складання місячних технічних норм експлуатаційної роботи залізниць України. Київ : Транспорт України, 2002. 30 с.
S. Turpak, N. Saukhanov, O. Ostrohliad, I. Taran. Improving the efficiency of management of transport and energy resources of the logistics system of an industrial enterprise. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2024. Vol 6. P. 143-150.
DOI:10.33271/NVNGU/2024-6/143.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
a. Автори зберігають за собою авторські права на роботу і передають журналу право першої публікації разом з роботою, одночасно ліцензуючи її на умовах Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим поширювати дану роботу з обов'язковим зазначенням авторства і посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
b. Автори зберігають право укладати окремі, додаткові контрактні угоди на неексклюзивне поширення версії роботи, опублікованої цим журналом (наприклад, розмістити її в університетському репозітарії або опублікувати її в книзі), з посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
c. Авторам дозволяється розміщувати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в університетському репозітарії або на їх персональному веб-сайті) до і під час процесу розгляду її даними журналом, так як це може привести до продуктивного обговорення, а також до більшої кількості посилань на дану опубліковану роботу (Див. The The Effect of Open Access).